Tema / 3 anbefalinger af krimiforfatter Lotte Petri

Forfatter Lotte Petri skriver krimier, der får nakkehårene til at rejse sig. Gys fylder en del i hendes forfatterskab, men hvilke bøger læser hun selv?

Her anbefaler hun sine 3 favoritter blandt eReolens bøger og fortæller en snas om sine egne.

Hvordan vil du beskrive din nyeste bog?

En mørk og nervepirrende thriller med retsantropologen Josefine Jespersen i hovedrollen. Det siges om hende, at hun kan få knogler til at tale og finde frem til sandheden bag grusomme drab - men hun får sin sag for, da et af kranierne i en oldtidsgrav i den svenske by Motala skiller sig ud. Ved en skanning opdager hun, at der er tale om et nutidigt kranie med en knogleflis fra et andet menneske indeni. Det er en videnskabskrimi med gysende elementer, som nok skal kunne få pulsen lidt op.

Hvad har inspireret dig?

Jeg lader mig altid inspirere af virkelige begivenheder. Denne gang var det et sensationelt fund af nogle 8.000 år gamle knogler i den svenske by Motala, som fangede min interesse. Jeg tog derop og talte med den arkæolog, som stod for udgravningen. Det var virkelig spændende. 


Hvilke tre bøger anbefaler du, at vi læser – og hvorfor?

Jeg synes at, ”Hvor flodkrebsene synger” af Delia Owens er en gribende og original bog, som alle bør unde sig at læse. "Rosens navn" af Umberto Eco er også fantastisk og original. Er man til krimier, vil jeg anbefale "Hypnotisøren" af Lars Kepler.